Acasă Social Sănătate Telefonul: un obicei nefericit înainte de culcare

Telefonul: un obicei nefericit înainte de culcare

8 min citire
Comentariile sunt închise pentru Telefonul: un obicei nefericit înainte de culcare
0
110

Viața de adult necesită uneori realizarea de sarcini până și înainte de culcare. Iar telefonul este unul din instrumentele de bază cu care lucră. Cum ne afectează asta pe termen lung? Vom afla în continuare.

Unele zile par să fie mai scurte decât altele. Prin urmare, ajungem să ne ocupăm mai mult timp decât ne-am dori rezolvând sarcini. Din nefericire, unul dintre instrumentele cel mai des folosite este telefonul (sau orice aparat cu ecran). Utilizarea sa înainte de culcare poate fi din varii motive, fie că vorbim de trimiterea unor emailuri, de realizarea unor plăți, sau de un pic de timp de deconectare şi socializare.

Cu toate acestea, utilizarea până înainte de culcare este o decizie nefericită pentru sănătatea noastră și a somnului nostru. Unele persoane au nevoie de mai mult somn, altele de mai puțin, dar între cercetători este unanim acceptat faptul că cea mai importantă este calitatea somnului și cantitatea, în funcție de nevoile organismului.

Ce se întâmplă cu acel timp de stat pe telefon înainte de culcare?

Există numeroase consecințe pe care utilizarea unui ecran înainte de culcare le poate avea. Iar aceste efecte interacționaeză atât cu aspectul calitativ al somnului, cât și cel cantitativ.

În primul rând, ritml nostru circadian este presetat de apusul și răsăritul soarelui. Corpul nostru are propriul său ceas, iar în funcție de indiciile pe care mediul înconjurător ni le dă, va decide secretarea substanțelor pe care în atâția ani de evoluție a învățat să le producă. Prin urmare, dacă va vedea o lumină albastră de la ecran, în niciun caz nu va asocia asta cu apusul. Astfel, secreția de melatonină va fi blocată.

În al doilea rând, folosirea telefonului, oricare motiv ar implica, duce la o stare alertă.

Dacă îl utilizăm pentru „deconectare”, stând pe rețelele de socializare, ceea ce primim se numește dopamină. Această substanță este asociată cu gratificarea și motivația, prelungind această perioadă. Mai mult, studiile indică faptul că ne face dependenți de aceste mijloace de divertisment.

Dacă îl utilizăm pentru a rezolva sarcini, atunci corpul nostru va produce adrenalină până înainte de culcare. Aceasta lăsându-ne într-o stare de stres, epuizare și, deseori, ruminație.

Consecințele utilizării telefonului

Acum că am văzut cum ne afectează, ce efecte are această activitate înainte de culcare?

  1. Ne întârzie ora de culcare. Deoarece dopamina ne cauzează dependență, vom dori să petrecem cât mai mult timp pe telefon, uitând să ne mai uităm la ceas;
  2. Ne cauzează insomii. Uneori ajungem să avem un somn superficial
  3. Poate cauza coșmaruri. Lipsa de somn sau stimularea cu indicii ce induc stres poate avea drept rezultat coșmarurile: https://www.sleep.org/articles/causes-nightmares/
  4. Poate fi sursa depresiei, a bolilor cardiovasculare, îți va afecta memoria, atenția şi capacitățile cognitive: https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00165.2011
  5. Ne poate afecta masa corporală: studiile arată că metabolismul este influențat de acest obicei

Ce soluții avem?

Soluția, într-o oarecare măsură evidentă, trebuie să reprezinte o prioritate pentru noi. Deși cea mai bună variantă este evitarea completă a ecranelor înainte de culcare, aici sunt câteva alternative simple:

  • fă-ți programul în așa fel încât să ai măcar o oră înainte de culcare în care nu vei utiliza dispozitivele electronice
  • alege alte căi de divertisment: citește o carte, desenează sau scrie ceva, pune niște muzică, fă un puzzle
  • socializează: poți juca jocuri de societate sau povesti despre ziua ta cu cei din casă
  • ai grijă de tine: roagă pe cineva să îți facă un masaj sau oferă-ți un masaj, fă o baie caldă, bea un ceai de lavandă sau tei
  • dacă este o urgență ce nu suportă amânare, asigură-te că ai un filtru albastru pe telefon. Îți poți instala o aplicație sau un program, dacă ai nevoie de calculator sau laptop.

Orice ai alege, e important să îți dai seama că somnul este o parte vitală a vieții noastre și, mai presus de orice considerăm urgent sau distractiv acum, avem nevoie de un corp sănătos pentru a putea să ne bucurăm din plin de viață.

Noi îți dorim o seară liniștită și un somn odihnitor!

Încarcă mai mult de Balint Ioana
Încarcă mai mult în Sănătate
Comentariile sunt închise.

Verificați de asemenea

Idei de activități pentru iarnă

Vin sărbătorile! Ce poate fi mai frumos decât să te bucuri împreună de persoanele la care …