Acasă Social Tachinarea la următorul nivel: bullying-ul

Tachinarea la următorul nivel: bullying-ul

8 min citire
Comentariile sunt închise pentru Tachinarea la următorul nivel: bullying-ul
4
296

Bullying-ul, sau agresiunea fizică ori verbală este o problemă cu care se confruntă cel mai adesea, copiii la școală, atunci când sunt ținta răutăților colegilor. 

Acest subiect este unul cu adevărat delicat, care poate lăsa sechele și urme în dezvoltarea copilului în cauză, mai ales dacă părinții și profesorii nu oferă ajutor sau consiliere psihologică.

Din păcate, atenția nu este îndreptată suficient de mult către acest subiect, iar copiii sunt cei care suferă cel mai mult.

”Fenomenul de bullying nu este nou în școala românească sau oriunde în lume. Există de foarte multă vreme. Copiii de acum 50, 60 sau 70 de ani l-au cunoscut. Ceea ce se întamplă în școala românească actuală, fie că vorbim de învățământ public sau privat, este o creștere alarmantă a acestui fenomen, care în unele situații, se sfârșește tragic, cu suicid. Deși ne dorim să creștem o generație de copii empatici și echilibrați, în fiecare zi, fenomenul bullying elev – elev sau elev – profesori sau profesor – elev a dus la crearea unui climat de neîncredere și nesiguranță, în ambele tabere: atât elevi, cât și profesori.

Avem o lege a bullyingului, dar dincolo de prevederi, reglementări sau pedepse, pentru a avea rezultate, este necesar să înțelegem fenomenul, să-l explicăm, să găsim cauzele și nu doar efectele, care sunt pedepsite, să formăm atât profesorii, părinții și elevii privind identificarea fenomenului bullying și măsuri de prevenire și apărare.

Primul pas este să încurajăm elevii să vorbească despre asta, să-i ascultăm şi să-i ajutăm. Iar colaborarea şcoală – familie – specialiști specializați, ca psihologi sau psiho-pedagogi este obligatorie. Doar așa putem avea rezultate și nu doar încă o lege cu formă fără fond”. Cristina Grigore – Director Executiv Fundația Părinți din România.

A-i obliga pe alții să facă ceea ce nu doresc este un alt comportament adoptat de aceste persoane. Studiile arată că între 15-25% din elevii americani sunt victime ale bullying-ului, în timp ce o proporție de 15-20% declară că sunt inițiatori ai acestor comportamente (Melton et al, 1988; Nansel et al, 2001).

Agresorii pot să fie, la rândul lor, copii care au avut parte de același tratament sau care au întâmpinat situații dificile în mediul familial.

Bullying-ul poate să transforme școala într-un loc de temut. Stresul, anxietatea și chiar fobia socială pot să apară ca efecte negative în astfel de situații, conform site-ului suntparinte.ro.

Conform Unicef, bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.

Cel mai adesea, victimele acestui tip de agresiune sunt bruscate, maltratate, jignite sau chiar lovite, cauzele fiind multiple: situația financiară, greutatea corpului, hainele cu care persoana în cauză este îmbrăcată, sau orice aspect pe care agresorii îl găsesc. Însă problema este cu atât mai gravă cu cât ținta este un copil mic, de exemplu de școala generală, întrucât atunci când este mic, aceste acte de violență îi pot lăsa sechele și traume, care își pot pune amprenta o viață întreagă.

La nivel european, România se situează pe locul 3 în ceea ce privește bullyingul în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

De asemenea, studiul ”Bullying-ul în rândul copiilor. Studiu sociologic la nivel național“ realizat de către Organizatia Salvați Copiii, a scos în evidență o serie de date îngrijorătoare: 1 din 4 copii era umilit în mod repetat la școală, în fața colegilor; 1 din 5 copii umilea în mod repetat un alt copil la școală; în mod repetat, în școală, 3 din 10 copii erau excluși din grupul de colegi; 1 din 6 copii era bătut în mod repetat; 7 din 10 copii au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar.

În luna decembrie a anului trecut, Senatul a adoptat o inițiativă legislativă prin care a fost prevăvăzută interzicerea oricărei forme de bullying în instituții de învățământ din România. Legea a trecut de Camera Deputaților cu 287 voturi pentru și 0 abțineri, în timp ce Senatul a votat-o în unanimitate: 96 de voturi pentru, 0 abțineri.

Încarcă mai mult de Pripon Flavia
Încarcă mai mult în Social
Comentariile sunt închise.

Verificați de asemenea

Asociația Vechiul Cluj ne invită să re-descoperim Clujul

Asociația Vechiul Cluj continuă a patra serie de tururi ghidate sub titlul-umbrelă consacr…