Acasă Social Sănătate Cafeaua: cum ne influențează băutura care ne dă startul în fiecare dimineață?

Cafeaua: cum ne influențează băutura care ne dă startul în fiecare dimineață?

10 min citire
Comentariile sunt închise pentru Cafeaua: cum ne influențează băutura care ne dă startul în fiecare dimineață?
0
140

Cafeaua, probabil cea mai răspândită rutină a dimineții. Totuși, este un drog. Care sunt dezavantajele și beneficiile ei și cum funcționează?

Cine nu se bucură dimineața de mirosul și aroma puternică a unei cafele? E atât de normal încât nici măcar nu ai putea să te gândești la alt fel de a-ți începe ziua. Totuși, atunci când lipsește ne simțim de parcă nu am dormit de 10 zile și nu ne putem concentra. Suntem morocănoși, mai obosiți decât de obicei și aproape nimic nu ne iese cum trebuie.

Cum funcționează cafeaua?

În fiecare minut corpul nostru eliberează Adenozină. Aceasta intră în sistemul nostru, provocând starea de somnolență. După ce suntem treji de mai bine de 12 ore, nivelul de adenozină e atât de ridicat încât simțim nevoia să dormim. Singura cale de a scădea nivelul este prin somn. În timpul somnului, corpul nostru rupe particulele de adenozină din sânge și le elimină din corp.

Cafeaua funcționează printr-o luptă directă cu adenozina. Adenozina se leagă direct de receptorii neuronali. Când asta se întâmplă, începem să ne simțim somnoroși. Structura moleculară a cafelei este similară adenozinei, fixându-se pe acești receptori într-un fel în care blochează adenozina.

O cafea ne oferă suficientă cofeină pentru 6 ore, timp în care blochează adenozina. Adenozina, însă, nu încetează a mai fi secretată. De aceea, după momentul în care cafeaua nu își mai face efectul, primim un șoc de oboseala – toată adenozina care s-a strâns în aceste ore în organism (și care în mod normal ar fi primită treptat de receptori) ne inundă sistemul . Aici e, probabil, punctul în care mai bei o cafea. Iar acest lucru este destul de nociv.

Orice individ are un număr stabil de receptori, sau „căsuțe” în care să poată intra adenozina. În momentul în care organismul nostru sesizează că acele căsuțe sunt blocate de ceva (anume, cofeina), își construiește mai multe căsuțe pentru a primi cantitatea mare de adenozină.

Consecința? O cafea nu va fi suficientă pentru a ne ține treji pe parcursul zilei. Așa că vom apela mâine la două, dar numărul de căsuțe crește, adenozina intră în sistem, și așa poimâine avem nevoie de trei cafele. Se poate înțelege acum de ce unele persoane beau și opt cafele pe zi. Și astfel se crează dependența.

Ce dezavantaje are cafeaua?

Ei bine, așa cum am aflat mai sus, provoacă dependență. Este foarte greu să renunți la cafea odată ce ai început să crești doza.

De asemenea, dacă mai ai cafeină în organism înainte de culcare, șansele sunt că vei avea insomnii. Iar dacă, într-un final, reușești să adormi, somnul va fi atât de superficial încât se va simți ca și cum nu ai dormit deloc.

Dacă ai consumat cafea cu 6 ore înainte de culcare, e foarte posibil ca somnul tău non-REM să fie afectat. Aceea este stadiul de somn în care corpul tău repară mușchii, îți îmbunătățește sistemul muscular și îți crește nivelul de energie.

De asemenea, cafeina stimulează eliberarea de adrenalină. Prin asta, ritmul inimii crește puternic, devenim mult mai stresați, cauzează anxietate, poate duce la palpitații, insomnii, dureri de cap și chiar și halucinații.

Vestea bună este că nu se poate muri de la cafea… cel puțin nu în mod direct. Am avea nevoie de o cantitate extrem de mare, ingerată dintr-o dată ca să riscăm să murim de la această substanță. Asta nu include, totuși, persoanele cu boli cardiace. Unii oameni cu astfel de probleme de sănătate pot suferi un atac de cord după doar două cappucinno. De asemenea, crește riscul pentru anumite tipuri de diabet, accident vascular cerebral, mărește presiunea și colesterolul LDL: https://www.verywellhealth.com/coffee-and-heart-disease-1746306

Ce beneficii are?

Consumată în cantități moderate, cafeaua poate fi chiar benefică. Ea scade riscul de demență, Parkinson, anumite tipuri de cancer, arde grăsimi, protejează ficatul, iar unele studii indică faptul că e chiar benefică pentru funcționarea inimii și pentru a scădea riscul de diabet de tip 2: https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee#section14.

Cum ar fi, totuși, indicat să o consumăm?

Ca orice alt aliment, în cantități moderate. Dacă vrem să ne bucurăm de cafea pentru beneficiile ei, trebuie să avem grijă la doza pe care o consumăm.

Acționând ca oricare alt drog, este indicat să nu apelăm la cafea exact atunci când avem cea mai mare nevoie de ea. De obicei, de aici pornesc dependențele. În loc să ne învățăm corpul și mintea să gestioneze anumite situații cu propriile resurse și prin mecanisme sănătoase, utilizăm substanțe pe care ulterior le asociem cu un fel de „soluție magică ce ne scapă instant de probleme”. Deși sună contra-intuitiv, dacă vrei să consumi cafea pentru beneficiile ei, e important să o faci când ești odihnit.

Un alt truc este să ne rezumăm la cel mult o cafea pe zi. Dacă se poate și mai rar de atât, chiar mai bine! În felul ăsta, îți vei educa organismul să nu depindă de această substanță.

Concluzia e că orice poate să ne fie nociv în cantități exagerate. E important să găsim un echilibru și să știm să ne oprim atunci când ne dăm seama că ceva nu ne face bine.

Vă dorim multă sănătate și un weekend liniștit!

Încarcă mai mult de Balint Ioana
Încarcă mai mult în Sănătate
Comentariile sunt închise.

Verificați de asemenea

Idei de activități pentru iarnă

Vin sărbătorile! Ce poate fi mai frumos decât să te bucuri împreună de persoanele la care …